Kojte i když jste snědla hamburger
Převzato z www.mamila.sk
V září jsme Vás informovali o skandální kampani poškozující kojení. Dnes sdílíme reakci Dr. Newmana (kanadského pediatra – pozn. překl.):
„Podívejte se na tyto dvě fotografie. Jsou součástí kampaně, kterou spolufinancovala brazilská pediatrická společnost a firma Nestlé. Tyto dvě fotografie naznačují to, co je velmi zdůrazněno slovy umístěnými na matčině prsu: “Vaše dítě jí to, co jíte vy“, to znamená, že pokud se matka nestravuje dokonale a kojí, její dítě bude získávat mléko, které není výživově dostačující. Dítě bude pít mléko jako jídlo z fast foodu, jinými slovy, bude pít mateřské mléko, kterému budou chybět různé živiny, tudíž mohou poškodit zdraví dítěte."
Takováto reklama je trestuhodná a škodlivá. Firmě Nestlé se to opět podařilo. Nestlé podkopává kojení a přitom současně působí dojmem prospěšné firmy. Tato firma posílá matkám jasný odkaz, který se firmy vyrábějící umělá mléka snaží podsouvat matkám již léta: „Stravujte se správně nebo nekojte.“ Tato kampaň je založena na mýtu o kojení, který je tak hluboce zakořeněn, že neustále dostává plnou podporu u lékařů a většiny společnosti – je založena na představě, že pokud matka vypije kolu nebo sní fast foodové jídlo, nebo sladkosti nebo čokoládu, (doplňte si jakékoliv jídlo, které se považuje za nesprávné jíst během kojení), mléko takové matky se automaticky promění na toto jídlo a tak vzniká metafora, že dítě během kojení vlastně získává hamburger. Jinými slovy, společnosti vyrábějící umělá mléka ve spolupráci s pediatrickými společnostmi sdělují:
„Pokud nedokážete vést zdravý životní styl, pak je umělé mléko bezpečnější volbou, protože umělé mléko je vědecky připraveno a kontrolováno, zatím co vy jako matka nejste natolik disciplinována, abyste si odepřela dát si hamburger.“ Přitom pravda je taková, že čím horší je socio–ekonomická situace matky, tím důležitější je pro ni a její dítě, aby kojila.
V Brazílii podobně jako v jiných zemích světa jsou to právě chudí lidé, jejichž stravování není ideální. Přitom většina z nich ví, že jejich stravování je vše, jen ne správné, ale nic jiného si nemohou dovolit. Takže pokud je ovlivní takováto reklama a nebudou kojit, jejich děti budou podstupovat významné riziko onemocnění nebo dokonce úmrtí na gastroenteritidu nebo onemocnění dýchací soustavy. A tato kampaň může být důvodem, proč nebudou ženy kojit ani ve vyspělých zemích: „Moje strava není tak správná jak pediatrická společnost tvrdí, že by měla být.“
Takovéto kampaně kromě jiného neumožňují lidem dozvědět se, že složení mateřského mléka je relativně nezávislé na tom, co matka sní, že mateřské mléko obsahuje stovky látek, včetně živých buněk, které se nikdy v umělém mléce nebudou nacházet a že biochemické složení umělého mléka je úplně odlišné od mateřského mléka. Jíst „nedostatečnou“ stravu nezpůsobuje, že z mateřského mléka zmizí imunitní faktory (včetně protilátek), kmenové buňky, prostaglandiny, bílé krvinky či desítky jiných důležitých složek. Bílkoviny, cukry, tuky a jiní výživové složky mateřského mléka se v něm nacházejí ve „vysoké kvalitě“ bez ohledu na to co matka jí.
Fakt, že brazilská pediatrická společnost zastřešila tuto kampaň, poukazuje na to, že úplně ztratila spojení s potřebami miminek a dětí a že neví, že zlepšování zdraví dětí (i jejich matek) znamená umožnit matkám, aby se jim dařilo kojit. A to je velmi smutné.
Společnosti vyrábějící umělá mléka jsou velmi rafinované. Mají zdroje a ucítí každou příležitost, kterou by moly využít. A pediatrické společnosti místo toho, aby četly materiály Světové zdravotnické organizace a zprostředkovávaly je pediatrům a matkám, čekají na společnosti vyrábějící umělá mléka, aby zprávy překroutily a potom se spojenýma rukama s pediatrickými společnostmi společně nakrmili veřejnost těmito překroucenými zprávami.
Kampaň světové zdravotnické organizace o důležitosti prvních 1000 dní v životě dítěte se obrátila úplně proti kojení, stejně jako se obrátil proti kojení kodex WHO o marketingu náhrad mateřského mléka. WHO nepředpokládala, že vydání kodexu způsobí vznik „pokračovacích umělých mlék“, stejně jako nepředpokládala, že kampaň 1000 dní vyústí v dokonalou marketingovou kampaň pro společnosti vyrábějící umělá mléka.
Přečtěte si reakci o.z. MAMILAna tuto kampaň
Odedneška až do prvního listopadu se můžete přidat k celosvětové kampani sdružení Baby Milk Action - k bojkotu výrobků firmy Nestlé, abyste vyjádřily svůj nesouhlas s jejím praktikami. Svůj bojkot můžete rozšířit i na déle než jeden týden.
Tento materiál se může kopírovat a šířit bez předcházejícího svolení s podmínkou, že není použit v žádném kontextu, který by porušoval Mezinárodní kodex WHO o marketingu náhrad mateřského mléka (1981) ve znění následných rezolucí WHA. Pokud nevíte, co to přesně znamená, napište na dojcnie@mamila.sk