Dodržování kodexu je pro porodní asistentky a poradkyně úplně první a nejzákladnější krok
Nastal čas, abychom začali upozorňovat média, obzvláště časopisy pro maminky a internetové média, aby si uvědomili svoji zodpovědnost vůči kodexu. Argumenty médií o potřebě financí neobstojí. Existují příklady toho, jak v chudých zemích dokázali odolat lákavým penězům firem vyrábějících umělá mléka a zjistili, že místo nich dokáží sehnat mnohem zajímavější sponzory. Je to v první řadě otázka toho, jestli se člověk dokáže postavit za to, čemu skutečně věří a jestli mu opravdu záleží na životech a zdraví dětí. Kdyby redakci časopisu nabídla reklamu firma vyrábějící cigarety, tak by redakce dokázala říct „ne“. Kdysi mnoho časopisů žilo z reklamy na cigarety a alkohol a nedokázali si bez toho představit svoji finanční existenci. V dnešní době již žádný časopis ani nenapadne uveřejnit tyto reklamy. Podobně je to i s kouřením v restauracích. Restaurace si nejdříve stěžovaly, že nebudou mít zákazníky. Nyní mají jiný druh zákazníků a navíc nemusí dýchat cigaretový kouř.
Jestliže o něčem víme, že je to správné, ale neuděláme to, tak to znamená, že jsme to ve skutečnosti nepochopili a nevěříme tomu. Je třeba vidět celý obraz. Pokud by poradkyně poskytovaly poradenství a zároveň nedodržovaly kodex, ničí celou snahu ostatních poradkyň o změnu, protože matou veřejnost a ukazují vlastníkům internetových portálů a jiných médií, že „porušování kodexu vlastně nevadí“. Proto se kolegyně ve slovenské MAMILE rozhodly začít skutečně důsledně dodržovat kodex, snažit se zvyšovat povědomí o webové stránce www.mamila.sk (v České republice je to nově založená stránka www.kojim.cz ) a začít spolupracovat s médii a internetovými portály, které se k dodržování kodexu zaváží. Tato média na Slovensku začala existovat (například www.mamatata.sk; www.ukulele.sk; www.dojcenie.eu). Podpora kojení na Slovensku se posunula do nové fáze, ve které není dobré dělat kompromisy. Média (a hlavně reklama v nich) mají podle studií rozhodující vliv na to, jestli maminka bude kojit. Studie https://www.biomedcentral.com/content/pd ... 8-1-10.pdf, která porovnávala reklamu s časopisech pro maminky s počtem kojících maminek zjistila, že počet kojících maminek se snižuje úměrně tomu, jak se zvyšuje množství reklam v časopisech, které zveřejňují reklamu na umělou výživu, de facto podporují prodej umělé výživy. Maminky si časopis koupí, protože je v něm článek o kojení, ale krásná, lákavá a přesvědčivá reklama, kterou přitom vidí je ovlivní více, než si kdokoliv z nás dovede představit. Jestli si říkáme, že maminky reklamě odolají, tak lžeme sami sobě. Není možné zavírat oči před tím, že tato reklama funguje, snižuje počet kojených dětí a zvyšuje počet maminek, které přejdou na umělou výživu. Pokud by to tak bylo, tak by ji firmy neuveřejňovaly. Firmy si zadávají reklamu proto, aby měly zisk, ne aby podpořily dobrou věc. Navíc reklama zasáhne maminky ve velmi zranitelném období (když například mají problémy s kojením) a je na ně cílená a právě proto je chce Kodex chránit. Chtěly bychom dát šanci maminkám na kvalitní informace o kojení a o možnostech jak kojení zachránit navzdory problémům. Chceme médiím poskytnout možnost být průkopníky v tom, že odmítnou spolupracovat s firmami vyrábějícími umělé mléko a jiné náhrady mateřského mléka a prsu.
Kodex (rozsáhlý dokument, který nejdete například zde: https://whqlibdoc.who.int/publications/9241541601.pdf se týká ochrany kojení ve všech jeho aspektech tak, aby jeho výlučnost a délka nebyly snižovány. Cílem je zabránit smrti 1,5 milionů dětí ročně a dalším milionům nemocných dětí (to platí i ve vyspělých zemích). Jde o nejúčinnější nástroj preventivní medicíny, který snižuje dětskou úmrtnost a nemocnost. Jedna z oblastí, kterou kodex pokrývá je reklama na umělé mléka, láhve, dudlíky a jiné náhrady, které významně snižují počet kojených dětí. Pro poradkyně při kojení je kodex eticky závazný. Pokud je pro poradkyně poradenství při kojení otázkou snahy pomoci maminkám podle nejlepšího svědomí, tak dodržování kodexu je úplně první a nejzákladnější krok. Jinak je to s dlouhodobého hlediska boj s větrnými mlýny. Budeme se totiž pohybovat v bludném kruhu – dobrá poradna kojení na některém internetovém serveru, dobrý článek v časopise zvýší návštěvnost daného serveru, prodej daného časopisu a to zvýší zájem výrobců umělé výživy a jiných o inzerci. Čím více bude inzerce na umělá mléka, tím méně maminek bude kojit. Na jednu maminku, které dobrý článek o kojení nebo poradna pomůže v kritické chvíli, připadá omnoho více maminek, které „díky“ reklamě kojit přestanou. Jen tyto maminky nevidíme a tak se můžeme naivně radovat z toho, že jsem jedné mamince pomohly. Ale přes stromy je třeba začít vidět les.
Přeloženo z materiálů slovenského sdružení na podporu kojení MAMILA o.z.